בין חדשנות לאחריות: החברות שמאשימות את ה-AI בגלי הפיטורים
בחודשים האחרונים חברות ענק בארה״ב ובאירופה – החל מענקיות טכנולוגיה ועד חברות תעופה ופיננסים – הודיעו על פיטורי אלפי עובדים, כשההסבר הרשמי כמעט תמיד זהה: “אנחנו מתייעלים באמצעות בינה מלאכותית.”
אבל לפי מומחים, מאחורי ההצהרות הדרמטיות מסתתר סיפור מורכב הרבה יותר – ויש מי שטוען שה-AI הפך לשעיר לעזאזל נוח במיוחד להחלטות עסקיות לא פשוטות.
גל הפיטורים שמטלטל את העולם העסקי
בין החברות שהודיעו על קיצוצים:
-
Accenture, חברת הייעוץ הטכנולוגי, הודיעה על תוכנית התייעלות שבמסגרתה עובדים שלא מצליחים “להתמחות מחדש” בכלי AI – יפוטרו.
-
Lufthansa הכריזה על ביטול 4,000 משרות עד שנת 2030 תוך מעבר לתהליכים אוטומטיים מבוססי בינה מלאכותית.
-
Salesforce פיטרה כ-4,000 עובדים ממוקדי תמיכה, בטענה כי “AI מבצע כיום 50% מהעבודה בחברה”.
-
Klarna, חברת הפינטק השוודית, צמצמה את מצבת כוח האדם בכ-40% בעקבות “אימוץ אגרסיבי של AI”.
-
Duolingo הודיעה כי תפסיק בהדרגה להסתמך על פרילנסרים ותשתמש בבינה מלאכותית ליצירת תכנים ולתמיכה בשפות.
לכאורה, זהו הסימן הברור ביותר לכך שמהפכת ה-AI כבר כאן — אך האם באמת מדובר בהתייעלות טכנולוגית, או פשוט בגל פיטורים שמתחפש לחדשנות?
“תירוץ טוב לשגיאות העבר”
פרופ’ פביאן סטפאני, מומחה ליחסי עבודה ובינה מלאכותית מהמכון לאינטרנט באוניברסיטת אוקספורד, אומר ל-CNBC כי החברות משתמשות ב-AI “ככיסוי נוח” למהלכים עסקיים לא פופולריים.
“אני סקפטי מאוד אם הפיטורים האלה באמת נובעים מיעילות אמיתית. זה בעיקר תירוץ טוב. הן אומרות ‘אנחנו משתמשים ב-AI כדי להסביר החלטות שקשה להצדיק אחרת,’” אמר.
לדבריו, לא מעט חברות – במיוחד כאלה שפרחו בתקופת הקורונה – גייסו יתר על המידה ועכשיו מבצעות “ניקוי שוק טבעי”. במקום להודות בכך, הן מציגות את המהלך כחלק ממהפכת הבינה המלאכותית.
“במקום לומר ‘שגינו בתחזיות לפני שנתיים’, הן אומרות ‘זה בגלל ה-AI’. זה פשוט תירוץ אלגנטי יותר,” מוסיף סטפאני.
כשהחדשנות הופכת למסך עשן
לטענת פרופ’ סטפאני, חברות רבות מנצלות את ההייפ סביב הבינה המלאכותית כדי להיראות חדשניות ותחרותיות בעיני המשקיעים, גם אם בפועל הן רק מצמצמות הוצאות.
“הן מציבות את עצמן בחזית הטכנולוגיה, תוך שהן מסתירות את הסיבות האמיתיות מאחורי הפיטורים.”
יזמים אחרים מסכימים איתו. ז’אן-כריסטוף בוגלֶה, מייסד שותף של Authentic.ly, כתב בפוסט פופולרי בלינקדאין כי “הטמעת AI בחברות גדולות מתקדמת בקצב איטי בהרבה ממה שטוענים, ובמקרים רבים פרויקטים אף מבוטלים מסיבות של עלויות או אבטחת מידע. למרות זאת, אותן חברות מצהירות שהן מפטרות בגלל AI – פשוט כי זה נשמע טוב יותר.”
האפקט הפסיכולוגי: פחד העובדים
לדברי ד"ר ג'סמין אסקלרה, יועצת קריירה בארה״ב, השימוש ב-AI כתירוץ לפיטורים מגביר את הפחד בקרב עובדים בכל העולם.
“אנחנו יודעים שעובדים כבר חוששים מהשפעת ה-AI על מקום העבודה. כשחברות משתמשות בזה בגלוי כהצדקה לפיטורים – הן רק מזינות את החרדה,” היא אומרת.
אסקלרה מדגישה כי חברות גדולות נושאות באחריות לייצר שקיפות ולשמש דוגמה להתנהלות אחראית – ולא לעודד “התנהגות עסקית גרועה במסווה של חדשנות”.
החברות מגיבות
בחברת Salesforce, לדוגמה, הסבירו כי פיטורי העובדים נבעו מכך שה-AI הפנימי שלה, Agentforce, הצליח להפחית משמעותית את כמות הפניות למוקדי התמיכה – אך הוסיפו כי מאות עובדים “שולבו מחדש בתפקידי מכירות, שירות ומקצועות מקצועיים אחרים”.
מנכ"ל Klarna, סבסטיאן סימיאטקובסקי, הסביר ברשת X כי הצמצום במצבת העובדים מ-5,500 ל-3,000 נבע משילוב של אוטומציה טבעית, עזיבות מרצון והתייעלות מבנית – ולא רק משימוש ב-AI.
לעומת זאת, Lufthansa ו-Accenture סירבו להגיב.

המחקר מצביע על מציאות אחרת
דו"ח של The Budget Lab באוניברסיטת ייל, שבדק את שוק העבודה האמריקאי בין נובמבר 2022 ליולי 2025, מצא כי ל-AI כמעט לא הייתה השפעה ממשית על שיעורי התעסוקה.
לפי המחקר, רק 1% מהחברות בתחום השירותים ציינו את הבינה המלאכותית כסיבה ישירה לפיטורי עובדים – ירידה לעומת 10% בשנה הקודמת.
יתר על כן, 35% מהחברות דיווחו כי השתמשו ב-AI כדי להכשיר מחדש עובדים, ו-11% אף גייסו עובדים חדשים בעקבות השימוש בטכנולוגיה.
גם מחקר של הבנק הפדרלי של ניו יורק הגיע למסקנה דומה: השימוש ב-AI אכן גדל, אך הוא אינו מלווה בירידה כוללת בתעסוקה – אלא בשינוי אופי התפקידים.
ההיסטוריה חוזרת
כפי שמזכיר פרופ’ סטפאני, חשש זה איננו חדש:
“בכל תקופה של חדשנות טכנולוגית, מהמהפכה התעשייתית ועד עידן האינטרנט, עלו חששות שהמכונות ייקחו את מקומם של בני האדם – ובכל פעם קרה ההפך. הטכנולוגיה הפכה את החברות ליעילות יותר ויצרה מקצועות חדשים שלא היו קיימים קודם.”
ההשוואה אולי נשמעת מרגיעה, אך היא גם תזכורת לכך שהעתיד תלוי באיזון: בין אימוץ חכם של טכנולוגיה לבין שמירה על אחריות חברתית.
סיכום
נכון לסוף 2025, אין ראיות לכך שהבינה המלאכותית מובילה לגלי אבטלה המוניים.
עם זאת, היא משמשת נרטיב נוח לחברות שמבצעות מהלכים כלכליים קשים.
האתגר האמיתי של השנים הקרובות יהיה להפריד בין חדשנות אמיתית לבין רטוריקה שיווקית — ולוודא שהבינה המלאכותית לא תהפוך למנגנון שמוחק בני אדם בשם הקדמה.




