חוק הנגישות והאתר שלכם

מהו אתר מונגש?

אתר מונגש לפי תקנות הנגישות לשירות הוא אתר שבו בוצעו התאמות לפי תקן ישראלי 5568.
התאמות הנגישות מאפשרות לאנשים עם מוגבלויות שונות כגון עיוורים ומוגבלי ראיה, אנשים עם מוגבלות פיזית המתקשים להפעיל את ידיהם, אנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות כגון דיסלקציה והפרעות קשב וריכוז, אנשים עם מוגבלות שמיעה ואנשים עם מוגבלויות אחרות, לעשות שימוש אפקטיבי בשירותים ובמידע המוצעים באתר.

סעיף 35 מנחה את רוב האתרים בארץ לתמוך ברמה של AA בשינויים המחייבים (לפי מחזור וכו').

נגישות אתר אינטרנט
נגישות אתר אינטרנט

מי חייב בנגישות מידע ושירותים באינטרנט?

מי שחייב בביצוע הנגשת אתר או הנגשה של השירות המסופק באמצעות האינטרנט, או מידע אודות השירות המסופק באמצעות האינטרנט, הוא בעלי השירות, המחזיק או המפעיל שלו בפועל.

כל מי שנותן שרות לציבור, כלומר, על כולם למעט למי שיש פטור. אם פתחתם בלוג לטובת העובדים והוא פונה רק אליהם אז כמובן שלא צריך להנגיש אותו.

למי יש פטור מהנגשת האתר?

  • עוסק פטור – (נכון להיום זה מחזור של עד 100,187 ש"ח) זכאי לחלוטין מהנגשה.
  • עוסק מורשה שיש לו מחזור של 300,000 ש"ח פטור עד לתאריך 26.10.2020 (מחזור שנתי ממוצע של שלוש שנים אחרונות)
  • עסק עם מחזור של פחות ממיליון ₪ בשנה, אשר בנה את האתר שלו לפני 26.10.2017 – זכאי גם הוא מהנגשה.
  • אם הטכנולוגיה עליה נבנה האתר לא מאפשרת, אז יש פטור. במקרה הזה חובה להמציא אסמכתא מבעל מקצוע בהתאם לטופס של הנציב.
  • שרות שאתם נותנים ברשת חברתית (לדוגמה מכירות בפייסבוק, קטלוג וכו') לא חייב להיות מונגש אם הפלטפורמה אינה מאפשרת זאת.
  • מי שהשרות שלו מוגבל לאנשים מראש ו\או הוא מוגבל ל 500 אנשים מקסימום, לדוגמה מערכת לימודים שסגורה ל 20 אנשים.
  • הפטור חייב להיות מוצהר באתר.

האם יכולים לתבוע אתכם?

לא.
ראשית יש לשלוח התראה.
אם תוך 60 יום לא דאגתם לתקן את הנדרש תיקון, ניתן לתבוע. 
כאמור יש לא מעט עורכי דין שלצערו מנצלים את חוסר הבהירות והאופן המעורפל בו מנוסח החוק כדי לתבוא בשם מרשיהם עשרות בעלי עסק.
קחו בחשבון שלמעט סעיף הוידאו, רוב הסעיפים הם תלויי מערכת ותפעול נכון של האתר שלכם ולכן אם האתר שלכם נבנה בוורדפרס ויש לו תוסף נגישות, אתם יכולים לדאוג בקלות לנגישות האתר. במידה והמחזור שלכם הוא מעל 5 מיליון ש"ח אתם צריכים לבצע התאמות גם ברמת הוידאו שלכם.

הצהרת נגישות באתר

חובה להציג הצהרת נגישות באתר במקום בולט (ניתן למקם בפוטר).
יש צורך להצהיר על 3 דברים:

  • מה עשיתם על מנת להנגיש את האתר?
  • מי רכז הנגישות של האתר ?
  • מה פרטי איש הקשר שניתן לדבר איתו בנושא?

הקלות שחשוב שתכירו בנושא תכנים מונגשים

תכן צד שלישי

אם אתם מטמיעים לינק Embedded של YouTube והוא לא מונגש זו לא בעיה שלכם.
בכלל תכנים ששייכים לצד שלישי הם באחריות בעל התוכן בלבד.

טפסים וקבצים

טפסים מכל סוג צריכים להיות מונגשים, קבצים צריכים להיות מונגשים "כל זמן שהתוכנה מאפשרת זאת".
עם זאת לטפסי PDF של Adobe או Word של Microsoft אין יכולת הנגשה ולכן הנושא לא רלוונטי כלל בשלב זה.

וידאו ואודיו

הקושי העיקרי בהנגשה. חשוב לדעת שסעיף 35 נותן פטור למי שיש לו מחזור מתחת ל 5 מיליון ₪  בשנה. אם המחזור גבוה מ 5 מיליון ₪ או שאתם רשות ציבורית יש צורך בהנגשת הוידאו לפי הסעיפים הבאים:

  • אם מדובר במידע אודות השרות, ניתן לספק חלופה בכתב (במקום כתוביות).
  • אם מדובר בוידאו של כנס, דיון או הרצאה – ניתן לצרף תמלול או פרוטוקול (במקום כתוביות) מקום סמוך לסרטון.

מה לגבי אלו שבנו לי את האתר?

יש להדגיש כי בוני האתרים אינם חייבים כשלעצמם לבצע התאמות נגישות לאתרי האינטרנט שבנו, אלא לפי הוראות שהם מקבלים ממי שהם בונים עבורו את האתר.
אנו מקפידים לציין זאת כבר בהסכם שנחתם מול הלקוח.
הדבר דומה לקבלן בניין הוא עצמו אינו חייב בהתאמות נגישות כלשהם לבניין שהוא בונה, אלא מי שמשלם לו עבור שירותיו.

עם בניית האתר התקנו באתר שלכם תוסף נגישות Enable ובנוסף מערכת הזנת תכנים שמאפשרת לכם להכניס תוכן מונגש לאתר.
תפעול לא נכון של האתר כמו למשל העלאת תמונות ללא תיאור, יכול לייצר לבעל האתר בעיית נגישות שלבונה האתר אין כל שליטה עליה.

סעיף / הנחיה
הסבר לקריטריון
רמה נדרשת בארץ
הנחיה 1.1: חלופה טקסטואלית: יש לספק חלופות טקסטואליות עבור תכנים שאינם טקסטואליים, כך שניתן יהיה להמירן לצורות אחרות להן זקוקים אנשים, כמו אותיות גדולות, ברייל, דיבור, סמלים או שפה פשוטה יותר.
במערכת ניהול התוכן שלכם ניתן להוסיף תיאור תמונה (alt) באזור ניהול המדיה. שימו לב כי ההנחיה מדברת על כל סוג של חלופה טקסטואלית בין אם היא תמונה, רקע, כפתור, תמונת מפה ועוד. מולטימדיה משובצת – embedded – צריכה להיות מזוהה גם היא באמצעות טקסט חלופי . לקבצי וידאו, אאודיו ואנימציה, דאגו להוסיף קובץ טקטסט המכיל הסבר. אם עשיתם שימוש ב CHAPTCHA דאגו להוסיף אפשרות אודיו שקיימת בכל תוסף.
A
הנחיה 1.2: מדיה מבוססת-זמן: יש להמציא חלופות עבור מדיה מבוססת-זמן.
לאודיו בלבד (מוקלט מראש למשל web cast) – יש תסריט המכיל את כל המידע האודיטורי הרלוונטי להבנת התוכן . שימו לב כי מדובר על אודיו ללא שום תוספות כמו מצגת לדוגמה, אודיו פשוט כמו פודקאסט שניתן רק לשמוע, במקרה הזה אין צורך להוסיף כתוביות אך צריך להוסיף הסבר טקסטואלי לאודיו אשר מסביר את התוכן. בוידאו הכולל סאונד (קבצי וידאו, סרטוני YouTube וכדומה) יופיעו כתוביות מסונכרנות וחלופה טקסטואלית. שימו לב – רק עסקים עם מחזור של 5 מליון ומעלה אמורים לתמוך בהנחיה זו. אם הוספתם כתוביות אלו צריכות להכיל גם תיאורי התרחשויות כמו "הקהל צוחק", "משב רוח", "פעמון מצלצל" וכד.
AA
הנחיה 1.3: יש לבנות תכנים הניתנים להצגה בדרכים שונות (למשל מתווה פשוט יותר) ללא איבוד מידע או מבנה.
מידע וקשרים – מידע, מבנה, והקשרים הסמנטיים בין חלקי העמוד המועברים באמצעים ויזואליים (כגון גודל פונט, מסגרות, רקעים וכד') ניתנים להבנה גם באמצעות הקוד. שימוש בכותרות H1-H6, שימוש בבולטים ומספורים, אפשרות סימון קישורים, שימוש בטבלה למידע טבלאי כולל שימוש בתגיות TH, שימוש בתגית LABEL בטפסים, מתן תיאור עבור קבוצות של פקדי טופס באמצעות קבוצת שדות וlegend elements. שימוש בסימון סמנטי כדי לסמן טקסט מודגש או מיוחד, הפרדה מלאה בין CSS לתוכן, בקיצור, כל מה שמערכת ניהול התוכן של וורדפרס מאפשרת לכם ותוסף נגישות Enable.
A
הנחיה 1.3: רצף בעל משמעות
כאשר הסדר שבו מוצג תוכן משפיע על המשמעות של התוכן, הרצף יקבע בקוד (שימו לב לסדר המידע בקוד יש השפעה על האופן בו הוא מוקרא לעיוורים העושים שימוש בקוראה מסך לכן חובה לבצע את הבדיקה באמצעות קורא מסך ולוודא שסדר ההקראה לוגי)
A
הנחיה 1.3: מאפייני חישה
הוראות אינן מסתמכות על צבע, צורה, או מיקום על המסך (לדוגמא, "לחץ על הכפתור המרובע כדי להמשיך", או "קרא את הוראות בצבע כחול") הוראות אינן מסתמכות על סאונד (לדוגמא, המתן להישמע צפצוף כדי לעבוד לשלב הבא).
A
הנחיה 1.4: שימוש בצבע
שימו לב כי צבע אינו האמצעי היחידי באתר להבחנה ואינו משמש כאמצעי החזותי היחיד להעברת מידע, סימון פעולה, בקשת תגובה, או הבחנה בפרט חזותי. כמו כן הצבע אינו המבחין היחידי לסימון קישורים, אלא אם כן הבדלי הצבע בין הקישור לטקסט רגיל הוא 1:3 ועיצוב קישור משתנה במרכיב נוסף מלבד צבע on mouse over ו on focus (לדוגמא underline) .
A
הנחיה 1.4: שליטה באודיו
קיים מנגנון עצירה או הפסקה, או לשליטה בעוצמה של אודיו המנגן אוטומטית בדף במשך למעלה מ 3 שניות.
A
הנחיה 1.4: קונטרסט
עבור כל הטקסטים בעמוד – יחס-קונטרסט של לפחות 4.5:1 בטקסט רגיל. בטקסט גדול (over 18 point or 14 point bold) יחס של לפחות 3:1 (למעט: לוגו, טקסטים המשמשים כרקע לתמונה, טקסטים שלא נראים לאף אחד) אם לא ניתן לעמוד בהנחיה זו מותר על פי התקנות לעשות שימוש בסט צבעים נוסף לאתר העומד בהנחיה. שימו לב כי רוב התוספים עומדים בהנחיה זו.
AA
הנחיה 1.4: הגדלת טקסט
הגדלת טקסט – כאשר מגדילים את הטקסט ב 200% (פי 2) אין פגיעה במידע ובפונקציונאליות של העמוד. שימו לב כי רוב האתרים הרספונסיביים והתוספים מאפשרים זאת אם כי אנו ממליצים לבצע בדיקה בדפדפן.
AA
הנחיה 1.4: תמונות של טקסט
אם טכנולוגית ניתן להשיג את אותה תצוגה ויזואלית באמצעות טקסט חי (למשל טקסט חי על תמונת רקע) אין להשתמש בטקסט של תמונה. פרט ל: אם קיימת טכניקה בה התמונה של טקסט יכולה להיות מותאמת אישית מבחינה ויזואלית לדרישות של המשתמש; או שהתמונה היא חיונית: הצגה מסוימת של טקסט בתמונה היא חיונית למידע (הערה – לוגו או brand נחשבים לחיוניים).
AA
הנחיה 2.1 מקלדת נגישה
כל הפעולות באתר ניתנות לביצוע באמצעות מקלדת (לחיצה על מקש tab). מעבר הפוקוס לוגי – מעבר לוגי אינטואיטיבי ומותאם למבנה המסך בין קישורים, פקדים וכדומה. רכיבים שאינם HTML מאפשרים שימוש מלא במקלדת המותאם להתנהגות רכיבי html. כאשר רכיב בדף מקבל פוקוס הדבר לא מעורר שינוי משמעותי בדף (פתיחת דף נוסף, הופעת popup, העברת הפוקוס לרכיב אחר וכדומה). הדף אינו כולל "מלכודות מקלדת" (אלמנטים שניתן להגיע אליהם באמצעות המקלדת אך לא ניתן לנווט מהם הלאה).
A
הנחיה 2.2 זמן מספיק: יש לתת למשתמשים מספיק זמן לקרוא ולהשתמש בתכנים.
בכל מצב בו יש הגבלת זמן לקריאה, תגובה או פעולה (כולל time out), למשתמש ניתנת אפשרות לבטל, להאריך, או להתאים לעצמו את הגבלת הזמן. (למעט מקרים בהם הגבלת הזמן היא מעל 20 שעות). ניתן להפסיק, לעצור או להסתיר מידע מהבהב, נע או נגלל (שמופיע במשך יותר מ 5 שניות). יש לקבוע מנגנון שיאפשר למשתמש לעצור, להפסיק או להסתיר מידע המתעדכן באופן אוטומטי, או שיאפשר שליטה בתדירות העדכון, אם המידע (1) מופיע באופן אוטומטי, (2) מוצג במקביל לתוכן אחר; למעט מקרים שבהם העדכון האוטומטי מהותי לפעולה.
A
הנחיה 2.3 התקפים: אין לעצב תכנים באופן הידוע כגורם להתקפים.
אין הבהוב או ריצוד על במסך בקצב של יותר משלוש פעמים בשנייה או general flash and red flash thresholds.
A
הנחיה 2.4 ניתן לניווט: יש לספק דרכים כדי לעזור למשתמשים לנווט, לאתר תכנים, ולקבוע את מקום הימצא.
קיים מנגנון לעקיפת בלוקים (יחידות קבועות שחוזרות על עצמן במספר עמודים כגון תפריטים, באנרים וכד'). המנגנון תומך בניווט ישיר לתוכן העמוד. המלצה שלנו להשתמש בתפריט או הדר דביקים ואז להמנע מקפיצות מסוף הדף לתחילתו.
A
הנחיה 2.4 כותרת דף
לכל העמודים יש כותרת – page title – ייחודית המתארת את תוכן / פונקציונאליות של העמוד
A
הנחיה 2.4 ניווט בדף
בניווט באמצעות מקלדת (מקש TAB) מעבר הפוקוס לוגי, אינטואיטיבי ומותאם למבנה העמוד
A
הנחיה 2.4 מטרת הקישור
מטרת הקישור ברורה מתוך טקסט הקישור או מתוך הקונטקסט (המשפט או הפסקה בו הוא נמצא). בכל מקרה שעלול להיווצר חוסר בהירות מסופק title לקישור שמסביר במדוייק ובאופן מלא מהי מטרת הקישור. המנעו מטקסט עוגן – לחץ כאן
A
הנחיה 2.4 ריבוי דרכים לאיתור דף באתר
ודאו עי יש יותר מדרך אחת להגיע לעמוד: מפת אתר, מנגנון חיפוש, תוכן עניינים, תפריט המכיל את כל העמודים באתר, bookmarks במסמכי PDF.
AA
הנחיה 2.4 כותרות ותוויות
כותרות ותוויות ברורות המבהירות בברור את הנושא או המטרה. שוב, גם כאן ודאו כי יש שימוש בתגיות כותרת H.
AA
הנחיה 2.4 פוקוס נראה לעין
אפקט ויזואלי בפוקוס – כל מרכיב המקבל פוקוס בשימוש במקלדת מקבל אפקט ויזואלי (ע"י הדפדפן או ע"י שינוי עיצוב של הרכיב)
AA
הנחיה 3.1 קריא: יש ליצור תכני טקסט קריאים וניתנים להבנה.
שפת כתיבה – בעמוד מוגדרת שפת הכתיבה (עברית, ערבית, אנגלית) ב HTML TAG. לדוגמא "Lang="he. נתמך במערכת וורדפרס. בכל מקום בתוכן בו יש שינוי של שפת הכתיבה מצוין השינוי בקוד באמצעות Lang attribute
A
הנחיה 3.2 ניתן לניבוי: יש לגרום לדפי רשת להופיע ולתפקד באופן הניתן לניבוי
כאשר רכיב מקבל פוקוס או כאשר המשתמש משנה ערך בשדה לא מתרחש שינוי משמעותי כמו פתיחת חלון חדש, העברת מוקד לרכיב אחר, מעבר לדף חדש או ארגון מחדש של התכנים בדף). בדרך כלל נשתמש בטופס בכפתור "הבא" כדי לשנות מסך או שדות קלט.
A
הנחיה 3.2 ניווט עקבי
מנגנוני ניווט באתר מופיעים באותו סדר בכל פעם בה הם חוזרים על עצמם ויש להם אותו זיהוי. בר כליון קבוע יענה להנחיה זו.
AA
הנחיה 3.2 זיהוי עקבי
דאגו לשפת עיצוב אחידה לאתר כזו שתאפשר זיהוי רכיבים באופן זהה – כל רכיבי ממשק המשתמש המופיעים במספר רב של עמודים מזוהים באופן זהה
AA
הנחיה 3.3 עזרה בקלט: יש לסייע למשתמשים להימנע משגיאות ולתקנן.
הודעות שגיאה – בטופס אם ניתן לזהות שגיאות של המשתמש באופן אוטומטי מופיעה הודעת שגיאה טקסטואלית אם ידועות הצעות לתיקון, אזי ההצעות ניתנות למשתמש, אלא אם כן זה עלול לחבל באבטחה או במטרה של התכנים הודעת השגיאה מזוהה גם על ידי קוראי מסך
A
הנחיה 3.3 תויות והוראות
כאשר המשתמש נדרש להזין מידע מסופקות לו תוויות והוראות. עשו שימוש גם ב Place holder בטופס
A
הנחיה 3.3 מניעת שגיאות (משפטי, פיננסי, בסיס נתונים)
בטפסים הגוררים התחיבויות משפטיות או פעולות פיננסיות, שינוי או מחיקה של נתוני משתמש מבסיס נתונים, או תשובות משתמש במבחן, לפחות אחד הבאים מתקיים: 1. הפיכות: ביצוע הפעולה הוא הפיך. 2. בדיקה: נתונים שהוזנו על ידי המשתמש נבדקים לאיתור שגיאות קלט ולמשתמש ניתנת הזדמנות לתקן אותן. 3. אישור: קיים מנגנון לבחינה חוזרת, אישור, ותיקון מידע לפני ביצוע submit סופי. אם יש לכם טופס כזה, צרו לחצן "שלח לפני הזנה" או צרו מסך ביניים עם סיכום הפרטים שמולאו לפני ביצוע סופי.
AA
הנחיה 4.1 טכנולוגיות מסייעות/סטנדרטיזציה
בשימוש ב markup languages: א. לכל אלמנט יש tag התחלה וסיום לפי הסטנדרטים ב. אין attributes כפולים ג. כל ה IDs ייחודים ד. יש nesting נכון על פי הסטנדרטים
A
הנחיה 4.1 שם תפקיד וערך
א. שם תפקיד וערך – עבור כל רכיבי ממשק המשתמש (כולל אך לא מוגבל ל: אלמנטים בטופס, קישורים ורכיבים שנוצרו על ידי תסריטים), השם והתפקיד של הרכיב מזוהים בקוד; מצבים מאפיינים וערכים שהמשתמש יכול להגדיר ניתנים מוגדרים בקוד; והודעה על שינויים בפריטים אלה זמינה לסוכני משתמש, כולל טכנולוגיות מסייעות (כגון קוראי מסך) ב. כמו כן, לכל frame ו iframe יש title המתאר את מטרתו
A

זה רק נראה מלחיץ

אם תעברו על סעיפי ההנחיות תראו שאת רוב הסעיפים כל מערכת ניהול חכמה בכלל ומערכת וורדפרס בפרט כבר נותנת לכם.
מה שלא, תוספת שלתוסף נגישות טוב, תשלים לכם.
עם זאת חשוב לזכור שזה לא מספיק. צריך לנהל ולתפעל את האתר ותכניו באמצעות המערכת כפי שנדרש על פי החוק, אחרת כל העבודה וההתאמות שביצעתם ילכו לפח.
וחשוב לא לשכוח הצהרת נגישות בפוטר של האתר.

רוצים שנבדוק ונבצע לכם התאמה לנגישות ?

בשמחה. אנו עוברים על האתר באמצעות הכלים המתקדמים שנו, בודקים את המערכת בה נבנה האתר, כשלים שלה ומבצעים התאמות.
בנוסף, אנו מתקינים לכם תוסף מתקדם לביצוע נגישות, עורכים לכם הצהרת נגישות ומתקינים באתר ונותנים לכם הדרכה (בזום) על תפעול נכון של האתר.
מלאו את הטופס ונשמח לעמוד לרשותכם.

משבר כלכלי ? לא ללקוחות שלנו !!!

בכל שנה, בכל תקופה...

משתמשים חדשים

138,000

ביטויים במקום ה 1

74

קליקים בקמפיינים

263,000

חשיפות בקמפיינים

21,630,000

עמית צוק